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where do i come from? where am i headed? where do i stand?
how do i see myself? how do i see my environment? how do i see myself within my environment?
which viewpoint do i have? which perspective do i choose?
discoveries.
with the camera of a smartphone. again and again. diffused through social networks nearly in real time and retrievable for anyone with access to the internet.
a story. my history.
„it is not the time of me-stories and yet, each small and big change manifests itself firstly and solely in the own me.”
(author unknown)
the photographer and conceptual artist falk von traubenberg creates images with his smartphone that connect him to people, places and events. many of these images, he publishes on various social networks as a story about his glowing trousers. thereby, a relatively coincidental documentation of his life is created, in which highly individual, personal situations are being inserted into the anonymous maelstrom of images.
the images that are being created in the frame of this series originate by means of state-of-the-art technology, although falk von traubenberg gives them a vintage appearance. the margins are skewed, structures of the canvas show. the past sneaks into the current images and clads them in a historical robe.
„life can only be understood backwards, but it has to be lived forward.“
sören aabye kierkegaard
through these images, von traubenberg opens for himself new viewpoints of the moment. contrary to classic photography, he does not compose the originating images down to every last detail, but he discovers in the originated image new elements of his momentary environment. the reception of the images, too, is flipped around by the publication through social media: formerly, photographs were being created to be shown to a selected, more or less interested audience, but here, these images are being made accessible to all, while concurrently the conditions of their creation and the connected feelings, thoughts and punchlines are being kept back from all. the image is thereby being reduced to its basic message and freed from the interpretations of the photographer.
the work of falk von traubenberg is rooted in the tension field between the highly personal documentation of his own life and the depersonification of images by the mediatisation of the everyday. (translation: Kristina von Bülow)
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wo war ich? wohin gehe ich? wo stehe ich?
wie sehe ich mich? wie sehe ich meine umgebung? wie sehe ich mich in der umgebung?
welchen standpunkt habe ich? welche perspektive wähle ich?
entdeckungen.
mit der kamera eines smartphones. immer wieder. nahezu in echtzeit in sozialen netzwerken verbreitet und für jedermann mit internetzugang abrufbar.
eine geschichte. meine geschichte.
„es ist nicht die zeit der ich-geschichten und doch manifestiert sich jede kleine und grosse veränderung zuallererst und nur am eigenen ich.“
(autor unbekannt)
der fotograf und konzeptkünstler falk von traubenberg fertigt mit der kamera seines smartphones bilder an, die ihn in verbindung zu personen, orten und geschehnissen setzen. viele dieser bilder veröffentlicht er über mehrere soziale netwerke als geschichte seiner leuchtenden hosen. so entsteht eine relativ zufällige dokumentation seines lebens, in der hochindividuelle, persönliche situationen in den anonymen mahlstrom der bilder eingeschleust werden.
die bilder, die im rahmen dieser serie entstehen, entstehen unter verwendung aktuellster technologie, falk von traubenberg gibt ihnen dennoch ein antiquiertes erscheinungsbild. die ränder sind verzogen, strukturen einer leinwand scheinen auf. in die aktuellen bilder schleicht so die vergangenheit und gibt dem gerade entstandenen bild ein historisches gewand.
„leben lässt sich nur rückwärts verstehen, muss aber vorwärts gelebt werden.“
sören aabye kierkegaard
durch die bilder eröffnet von traubenberg sich selbst neue blickwinkel auf den moment. anders als in der klassischen fotografie komponiert er das entstehende bild nicht bis ins letzte detail durch, sondern entdeckt in dem entstandenen bild neue einzelheiten seiner momentanen umgebung. auch die rezeption der bilder wird durch die publikation in sozialen medien verkehrt: entstanden früher fotgrafien um einem ausgewählten, mehr oder weniger interessierten publikum gezeigt zu werden, werden diese bilder allen zugänglich gemacht, die umstände ihrer entstehung und die damit verbundenen gefühle, gedanken und pinten gleichzeitig aber allen vorenthalten. das bild wird damit auf seine grundaussage reduziert und von den deutungen des fotografen befreit.
die arbeit falk von traubenbergs siedelt im spannungsfeld zwischen höchstpersönlicher dokumentation des eigenen lebens und entpersonalisierung der bilder durch die medialisierung des alltags.
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